Friday, October 21, 2016

SriLanka:DayTHREE_YalaSafari

Assalamualaikum..
haa..laju kan update entry kali nih
sebab?
yang mana tau sebab nya..syss..dendiam tau
kikikiii

Ayuh kita sambung kisah di selatan SriLanka
Kami akhirnya tiba di Tissa
dan mulalah pengembaraan kami menjejaki binatang di hutan

Drama kami dengan 'si mangkuk' itu kembali
selepas beliau bangun tido
bole dia kata...hotel yang kami booked tu dah tutup...
.
.
.
.
.
HOITTTT!!! ko dah kenapa buat hal lagi nih? 
bangun je nak nyusahkan orang
bangun je nak nyakitkan hati 
.
.
kemudian dia buat-buat la sesat tak jumpa hotel..
Kali nih..DrSinga terus tepon pihak hotel...
manakala Iyra kuar dari van pi tanya orang yang kije hotel kat kawasan situ
manakala GB dah buat muka ketat dalam van

dan wa?

makan kacang dalam van
*errr..memang membantu sangat ko kan?*
(matilamak kena cerca)


tak sampai 100m ...kami tiba di sini
kan ada hotelnya...elok je beroperasi..
cis mangkuk bedebah...


kelihatan patung harimau bintang 
kalau la kami tak jumpa binatang nih kat safari...
wajib kami ambik gambar dengan patung tu buat kenangan abadi
*nanges merintih nasib*
  

nih pula bilik kami
ada kelambu
best tido dalam kelambu
dengan wifi lajuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
sume tak mo mandi...
sume main tolak tolak..
"ko la mandi dulu...ko la..apa aku?..ko laaa..."




mandi?
oh nih haa bilik mandi dia yang besar 
satu malam RM245 sahaja 






keesokan harinya
Subuh jam 4.30pagi
Kul 5 pagi kami gerak keluar dari hotel
Jayla..nama pemandu kami 
bukan naik van
bukan naik bas
bukan juga naik LRT
#eh


setibanya kami di sini 5.45 pagi
Jayla pi ambik pass dan bayar tiket masuk
kami? dok je la kat kenderaan tu
kenderaan?
Jop..
eh
Jip..
haahahah

sebaris jip yang telah tiba
lawa je jip derang
jip kami?

ate nyer..kena lap sendiri tingkap berabuk tu
alolololoooooooooo.....
sebab harga kami bayar untuk pakej ini adalah SLR 4000 / pax
(+/- USD 28) / RM110.00 / pax
(betul ke forex nih?)
*campak kalkulator tanpa bateri*
Pakej termasuk pass nak masuk safari / pemandu dan sarapan
rasanya package kami nih paling murah..tu yang dapat jib macam nih
dan hanya Jayla yang jadi pemandu kami
tak de pemandu pelancong yang ikut..
tu sebab murah agaknya

haaaa..nih lah nama hotel tadi

dan nih la sarapan kami

kami makan nanti-nanti sebab masih teruja nak tengok sarkis
err
bukan sarkis..silap
nak tengok binatang

beratur...
ala..macam ramai je manusia ???
jangan jem sudah
cukup-cukup la jem kat hiway Elite, Shah Alam..
bila petang Jumaat je..jem...
bila jem je..petang Jumaat..


tatau pulak ada Block 1...
oh rupanya National Park Yala mempunyai 5 buah Block
 dan Block 1 adalah dibuka untuk pelawat..

nampak tu kat papantanda
binatang yang bakal nampak kami 
*plot twisted*

Ayuh kita mulakan perjalanan 'Cabaran Bersafari'

kecik besar kecik besar kami cari binatang

binatang yang pertama...

kumpulan rusa berbintik..
jauh nuuu lepak tepi tasik


nih la jalannya..bersih
nampak macam tak laju
hakikatnya..kami nih bagaikan melambung lambung dalam jip ini
laju gile Jayla nih bawak jip

sekumpulan rusa lagi
ala..kamera wa tak leh zoom zoom macam ada orang tu punya kamera
*sedih*

tetiba je Jayla kata...ok ok..quick..quick..
need to go now...
pulak...weh..tak sempat la nak ambik gambar bulu idung rusa tu...kami digasak ke tempat lain
(sambung melambung lambung dalam jib)

ehhh ada monyet...
jab laaa...
cis lajunya mamat nih bawak jib
(melambung lagi wa!)

sampai sini
kan dah jem
tetiba ramai pulak
better be good ..

kalau setakat jumpa babi hutan sampai sesak macam nih...siap ko Jayla..
muka GB nampak tak puas hati
hahahahaah


ok..itu BUKAN babi hutan mahupun siput babi
Akhirnya..jumpa harimau bintang yang terkenal di Safari Yala...
disebabkan kamera wa nih sendu....gambar pun sendu....hahahaah

nanti hujung entry wa tepek link DrSinga nyer blog...
sila nganga kan molot tengok gambar beliau tentang Safari Yala ...

jenuh tau nak ambik gambar harimau nih lepak atas pokok..kami dok bergasak sesama sendiri nak cari sudut terbaik nak hambek gambo harimau nih
haisshhh....

dah dah

Jom kita ke tempat lain


matahari mula menampakan diri

tetiba Jayla belok ke kanan...padahal jip lain sume belok ke kiri
kami macam...
terpinga pinga pun ada
heran apatah lagi
Jayla nih bior betul...
pesal tak ikut jip lain tu?



dan pabila kami sampai sini............................. 

Allahuakbar....
tuuuuuu....
Jayla nih macam ada sixth sense lah

makin menghampiri kami
sebuah keluarga kecil
eeeiiii...jangan tetiba dia mengamuk tolak jip kami udah

wa pulak tak tentu arah..
kejab kejab pegang henpon
kejab kejab pegang kamera
kejab kejab pegang tangan Jayla
ehhhhhhhhhhhhhh harammmmmmm
tak tak
kejab kejab pegang kerusi jib takut terjatuh



mereka hanya lalu depan kami..yang nih adalah anak gajah
priceless moment ever....
again..boleh tengok Blog DrSinga untuk rakaman video tersebut

iiyaaaa..hanya jib kami SAHAJA yang berada di sini...jib lain dok sibuk kejar harimau bintang

tak abis lagi gigil suka...
kami nampak burung tu di hujung sana
dan Jayla juga gembira..beliau pun tak sangka secepat ini kami mampu jumpa harimau bintang dan gajah.

ayuh kita pi tempat lain
Jayla dapat info dari kawan beliau..dah jumpa seekor lagi harimau bintang
jom
jom
(sambung balik melambung lambung dalam jib)


jem lagi
hahhahahah
padan muka memasing
jem kat Safari



kami sedang tunggu harimau keluar dari tempat dia nyorok
kat mana?
wa pun tatau



sesambil lihat kawasan sekitar
kat tasik nih ada buaya
tuuuu jauh tak nampak
dan juga kerbau
mana?
jab zoom


tu haaa
hahahahah
ehhhh dh kuar dah harimau tuuu



haaa..tu diaaa....
lawanya koooo

dah ambik gambar beberapa kali...kami pun gerak ke tempat lain






jem lagi kat sini..
kami tengok ..
ooo bontot gajah
pun bersungguh-sungguh jip jip lain dok hambek gambar
kami?
berhenti kejab..pastu berlalu...
(sambil sua handphone kat kawan sebelah jip lain kata we found a family of elephant)

setakat bontot gajah je korang nampak...
hahahaah
keji statement nih



burung merak memang banyak
padanlah hotel tu pun nama peacock hotel

bayangkan..si Jayla bawak jip main potong je jip jip lain ...
yang kami terlambung lambung tuuu....

kalau terbalik jip tu?
tak pasal kami senang-senang boleh cium tebing jalan

kami ke sini
memorial park Tsunami
2004, tahun di mana Tsunami melanda di Aceh..tempiasnya juga di sini
200 lebih terbunuh...mujur binatang sempat melarikan diri

kami makan bekal sarapan tu di sini
baru terasa lapar
tadi tak rasa
heheh
sini TAK DE TANDAS..maka..sila behave wahai usus perut


kan dah kata takde tandas
sapa pi buang tinja kat sini???
besar pulak tu
(jeling gajah)

pantai Patanangalo
(sambil baca blog Drsinga buat rujukan)
#dasar pemalas ko nih kan

pandangan kiri 

pandangan kanan
pantainya bukan landai
maka..untuk rasa basah dek Lautan Hindi agak mustahil di sini


Selepas kami selesai rehat tepi pantai, kami kembali ke jin
eh jin
jib

katanya jumpa lagi harimau bintang lain
jom jom

tu haaa...kali nih...kami tak sangka lagi...
si harimau bintang lalu...

DEPAN jib kami!!!!!!
dengan gaya yang penuh karisma
nampak macho
eh
Jayla sedang ambik kan gambar untuk DrSinga...sesungguhnya dia yang paling dekat masa tu
no no no...
tak boleh turun dari jib iye kawan kawan....


tengok haaa memasing nyer kameraaaaaaaaaa..............
takutnya.........
tapi..derang ada ke gambar gajah macam kami dapat?
(lagi sekali lagi statment mengundang kejian)
hahahahaha


sempat lagi mamat nih melemparkan pandangan tak puas hati kat wa
hahahahhahaah
weh..wa punya kamera tak de teropong laaa...sikit pun wa tak jaki kat lu
(sambung gelak)

harga sarung kamera tu pun mesti separuh gaji wa kot?
seram la tengok kamera derang...


wat macam kami
handphone je
hahahah


wa?



hp kat tangan kiri...
G12 canon kat tangan kanan
dah cukup


next ...kita tengok pokok kiambang
mana?

tu dia


Batu tu dipanggil Elephant Rock
nampak macam gajah

sebahagian lagi kawasan SafariYala

jom pi tempat lain...

ada buaya tuuu
di antara pokok mati


tu dia...




nampak kerbau

burung apa ntah

babi hutan
akhirnya jumpa jugak
hahaha

kami pun beransur pulang selepas 5 jam di sini
kata Jayla...kami sangat bertuah
sebab tak sampai 2 Jam, kami dah dapat 2 binatang yang sangat-sangat femes di sini...
iaitu Harimau Bintang dan Gajah

bunyi macam...eleh..dua binatang tu je???

Hello...
kami dapat tau ada pelawat yang langsung tak jumpa harimau bintang tersebut selepas 5 jam ke sana sini dalam Safari Yala.
ada 35 ekor saja dalam hutan nih..bukan 3500 ekor...maka...agak-agak..kami jumpa 3 ekor tu kira dah abis bagus tau...
Belum citer jumpa gajah sekeluarga lagi...




masa nih kami dah letih 
tapi ambik je la gambar gajah tu
hahahah
eksen ko eh

Kami pun bereder dari Safari Yala
babai...


balik ke hotel ...
lawa nyer tasik nih
kereta yang unik

tasik apa?
ntah jangan tanya

temple?

nampak deme mandi kat sungai

tiba di hotel
nih la Jayla
sangat bebaloi upah dia sebagai pemandu / guide
sebab dia pun pandai ambik gambar guna DSLR
sila lah ambil beliau untuk ke Safari Yala
iyalah..jib kami buruk
tapi kami puashati
hahahaah



Kami pun kemas dan check-out dari hotel tersebut
dan meneruskan perjalanan
yang nampak ini

dan juga
nih...mana?

nantikan kisah ikan ini
hahahha
(rezeki adalah ketentuanNya)

huiii panjang jugak entry kali nih
nak gambar lagi lawa???
sila terjah DRSINGA'S BLOG

PS: sila baca jib sebagai jip...malas nak betulkan sume perkataan 'jib' dalam entry ini
...hahahaahah....
jeep = jip ..bukan jib..dan bukan Najib...
Sekian ..jangan komen lagi "kenapa eja jib?"

11 comments:

Kay said...

kurusnya babi hutan tu

Dr Singa said...

kenapa eja jib ?




wahahhahaaaaaa..
wa degil
sekian

Dr Singa said...

apa guna lensa panjang panjang tapi tak jumpa rima bintang kannnnn ???

*gelak keji *

wa dah plan dah
kala tak jupa langsung rimau bintang .. memang wa ambik rimau kat reception tu .. wa letak kat celah pokok kat depan reception tu ..wa ambik gambau..

pesallaaa wifi sangat laju kat situ..
silap aa

gadisBunga™ said...

best gila hotel tu sebab wifi laju! hahahaha!!!!

elly nadyra said...

adoiiii gelak beso baca entry ko ni kak

keji betul ayat2 ko kak
beso bebeno camera tu, mesti berat nak angkat

Anash said...

Kay,

dia puasa kot?
*babi hutan syariah compliance*
heheh

Anash said...

DrSinga,
tengok tu..degil..pi tanya lagi nape JIB
cis

lenkali cari yang tak de wifi laju..
kan dah tau ada org tu top 10 kakak-on-the-list
hahahahaah

Anash said...

gadisbunga,
highly recommended kannn
*jeling DrSinga*

Anash said...

elly nadyra,
selain merapu..entry tersebut memang terselit kejian dan kutukan
bertabahlah membacanya
hahahah

Dr Singa said...

siap korang!
lain kali nak cari yang tak ada wifi!!!!!

Anash said...

DrSinga,
ala
ala
ala
alaaaaaaaaaaaaaaa
jangan le mcm tu